وبلاگ

اسکراب چیست ؟

اسکراب به اصطلاح به شستن دست ها قبل از اعمال جراحی گفته می شود. در ضمن به تکنسینی که در حین جراحی دست خود را می شوید و به پزشک جراح در حین عمل کمک می کند نیز اسکراب گفته می شود و به تکنسینی که دست نشسته و در محیط اتاق عمل وسایل مورد نیاز را در اختیار جراح و کمک جراح (اسکراب) می گذارد، سیرکولر (Circular) گفته می شود.

نکات اساسی درباره شستن دست ها قبل از عمل جراحی (اسکراب)

نحوه ی شستن دست ها قبل از عمل جراحی و یا به اصطلاح اسکراب، روشی خاص است و به یک سری نکات در حین این اقدام باید دقت کرد.

یکی از نکات، مدت زمان شستن دست ها یا اسکراب است. در مورد مدت زمان شستن دست ها اختلاف نظر وجود دارد ولی حداقل این زمان سه دقیقه در نظر گرفته شده است و بسته به روش های اسکراب، سه دقیقه، چهار دقیقه، پنج، شش و ده دقیقه تعریف شده است.

نکاتی که در اسکراب (غیر از مدت زمان) مطرح است، نحوه ی اسکراب یا شستن دست ها است. به اینصورت که باید از ناخن ها و انگشتان شستشو شروع شود و بعد به کف دست، پشت دست، مچ دست، ساعد و بازو حدود پنج تا هشت سانتی متر بالاتر از آرنج ختم شود.

در ضمن در طول مدت اسکراب یا شستن دست ها و بعد از این عمل باید در تمام این مدت دست ها بالاتر از ساعد نگه داشته شود، بطوریکه آبی که در حین اسکراب جاری می شود از سمت نوک انگشتان و دست به سمت ساعد و آرنج بریزد و جراح و کمک جراح (اسکراب) به هیچ عنوان حق ندارد که دست ها را پایین تر از ساعد و آرنج نگه دارد.

روش معمول به این صورت است که مدت یک دقیقه با محلول ضدعفونی کننده انگشتان، کف دست، پشت دست و مچ دست تا بالای ساعد شسته می شود و بعد آبکشی می شود و سپس به مدت حداقل سه دقیقه با برس های مخصوصی که استریل است و شستشوی ناخن ها، انگشتان و دست ها، مچ دست، ساعد و بالای آرنج انجام می شود و بعد مجددا آبکشی انجام می شود.

یکی از نکات در حین اسکراب یا شستن دست ها قبل از عمل جراحی این است که دست ها به هیچ صورت نباید تماس با اجسام خارجی حتی سینک اسکراب و دستگیره ی شیر آب داشته باشد.

در حال حاضر در اکثر اتاق های عمل یا شیرهای اتوماتیک وجود دارد که بدون برخورد دست با شیر آب شستشو انجام می شود و یا دستگیره هایی وجود دارد که با کمک همکار دیگری از جراح، باز و بسته می شود و یا اینکه خود جراح و کمک جراح با بازوی خود و قسمتی که در محدوده ی اسکراب یا شستشو نیست، شیر آب را باز و بسته می کند.

هود آزمایشگاهی چیست ؟

هود آزمایشگاهی یا Biological Safety Cabinet برای کنترل ذرات موجود در هوا و یکی از تجهیزات اساسی آزمایشگاهی می باشد . گزارشات و بررسی ها حاکی از آن است که فعالیت هایی مثل میکروب شناسی (یا کشت میکروب)، تهیه اسید و سانتریفیوژ باعث ایجاد و شکل گیری آئروسل یا ذرات معلق در هوا شده که موجب ابتلا پرسنل به بیماری های مختلف می شود. وظیفه هود آزمایشگاهی جداسازی این ذرات از هوای محیط است.

هود آزمایشگاهی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

  • در آزمایشگاه ها برای حفاظت پرسنل در برابر مواد عفونی کار می کنند.
  • حفاظت از پرسنل دربرابر تجزیه نمونه هایی که موجب ایجاد آلودگی می شوند.
  • برای جلوگیری از منتشر شدن آلودگی در هوا بر اثر کار با مواد شیمیایی در محیط آزمایشگاه .

برای انجام اموری که با انگل ها، باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها (پاتوژن ها)، کشت های سلولی و مواقع و فعالیت هایی که تولید سم می کنند ، از هود آزمایشگاهی استفاده می شود.

هود دارای اتاقکی است که جلوی آن شیشه ای عمودی قرار دارد که به دلیل اینکه به آسانی بالا و پایین می شود این کاربرد را به کاربر می دهد که فعالیتی که توسط دستانش در داخل هود انجام می دهد را مشاهده کند. این هودها دارای اشعه ماوارء بنفش، پریز برق، خرطوم هایی برای تخلیه هوا، موتور الکتریکی و سیستم تهویه هوا می باشند.

کار مکش لوله های تخلیه هوای موجود در هود آزمایشگاهی ، دور کردن ذرات عفونی آزمایشگاه از طریق فیلتر هود می باشد.

پریز برق آزمایشگاهی چیست ؟

پریز برق آزمایشگاهی برای اتصال انواع لوازم الکتریکی به شبکه برق جهت نصب بر روی میز و کابینت های آزمایشگاهی  و از اجزای مورد نیاز در سکوبندی آزمایشگاهی می باشد .

پریز برق آزمایشگاهی از جنس برنج فشرده شده با پوشش بدنه از نوع الکترواستاتیک اپوکسی می باشد  که دارای دو نوع یک طرفه و دو طرفه می باشند که قابل نصب بر روی میز وسط آزمایشگاهی (سکوبندی دو طرفه آزمایشگاهی) و میز کنار آزمایشگاهی (سکوبندی یک طرفه آزمایشگاهی) هستند .

شایان ذکر است این نوع پایه پریز دارای IP54 می باشد که به معنای مقاومت در برابر گرد و غبار و مقاومت نسبی تا حدودی در برابر نفوذ آب می باشد .

سینک آزمایشگاهی چیست ؟

سینک آزمایشگاهی و کاپ سینک آزمایشگاهی جهت شستشوی در محیط آزمایشگاه و از اجزای اساسی سکوبندی آزمایشگاهی می باشد که با توجه به سفارش و نیاز مشتری در سایز و جنس های مختلف طراحی می گردند .

سینک های آزمایشگاهی در جنس های استیل ، رزین اپوکسی ، سرامیکی و پلی پروپیلن تولید می شوند که در برابر اسید ، باز ، مواد شیمیایی و سایر حلال ها مقاوم می باشند .

معرفی انواع مختلف سینک آزمایشگاهی

در حال حاضر با توجه به سلیقه مشتریان ، سینک رزین اپوکسی محبوب ترین سینک موجود در بازار می باشد که در رنگ های مختلف از جمله کرم ، قهوه ای ، سفید و … ارائه می گردد . سینک رزین در برابر بیشتر مواد شیمیایی و نیز خط و خش مقاوم می باشد. سینک اپوکسی رزین برای کار با اسید سولفوریک، اسید هیدروفلوئوریک، اسید نیتریک، پرمنگنات پتاسیم، و حلالها مناسب نیست.

سینک استیل آزمایشگاهی از جنس استیل ۳۱۶ می باشند و از مقاومت بالایی در برابر خوردگی اسیدی دارا هستند . همچنین جهت آزمایشگاههای تمیز (اتاق تمیز) و هود پاتولوژی استفاده می گردد . سینک استیل برای کار با اسیدهای معدنی از جمله اسید هیدروکلریک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید فسفریک، اسید هیدروفلوریک، اسید کادمیوم و اسید لاکتیک مناسب نیست.

سینک سرامیکی در برابر بسیاری از مواد خورنده اسیدی و بازی بجز اسید هیدروفلوریک مقاومت بالایی نشان می دهد.

و در نهایت سینک پلی پروپیلن دارای مقاومت مناسب در برابر مواد شیمیایی، رطوبت، اکثر مواد شیمیایی و اسید هیدروفلوریک می باشد و پلی پروپیلن برای کار با تولوئن، بنزول، اسید هیدروکلریک، اسید نیتریک، اسید فرمیک، دی کرومات پتاسیم، کلروفرم و بنزین مناسب نمی باشد .

 

X